Již počátkem války na Ukrajině dorazilo do Prahy několik tisíc uprchlíků denně. Do poloviny dubna přišlo do ČR více než 300 tisíc obětí války. Pro srovnání, za prosinec 2021 eviduje Česká republika 1776 žádostí o přechodný pobyt a 100 žádostí o trvalý pobyt. Nečekaný náporu uprchlíků zaznamenalo ze začátku i Krajské asistenční centrum pomoci Ukrajině v Praze. Magistrát hl. m. Prahy provedl změny v organizaci, rozšířil kapacity a zavedl mimo jiné také chatbot, který má za cíl informovat statečné Ukrajince hledajících informace.

Na webové stránce „Hlavní město Praha pro Ukrajinu” jsme spustili ve spolupráci s Magistrátem Hlavního města Prahy již před několika týdny zajímavého chatbota. Chatbot je vlastně takový robotický operátor na živém chatu. Dokonce v rámci Evropské unie se jedná o první implementaci takového komunikačního nástroje, který má za cíl pomocí uprchlíkům z Ukrajiny řešit jejich životní situaci.

Otevřete-li si webové stránky většiny institucí v České republice zjistíte, že Ukrajinská nebo Anglická verze buď neexistuje nebo dokonce obsahuje násobně minimum informací. To jsme chtěli změnit, a proto jsme chatbot ve spolupráci s ukrajinskou komunitou v Praze přeložili kompletně také do Ukrajinského jazyka a to 1:1, tak aby vše, co může uprchlík potřebovat, bylo k nalezení do pár sekund, a to díky našemu nástroji.

Co se v chatbotu mohou lidé dozvědět?

Především jsou to informace primárně týkající se jejich životní situace, tedy například následující:

  • Co si zařídit ihned po příjezdu na území ČR
  • Jaké jsou formy podpory a kde si ji mohou vyřídit
  • Na co si dát pozor při hledání domova a práce
  • Jak integrovat své potomky do společnosti, a hlavně do vzdělávacího systému ČR

Informace se neustále v rámci spolupráce s magistrátem Prahy aktualizují.

Jak chatbot funguje?

Velkou výhodou našeho řešení je fakt, že se uživatel pohybuje pouze v rámci předem definovaného konverzačního schématu. Nestane se tedy, že by se zeptal na něco, co chatbot nezná nebo mu by dostal nesprávnou odpověď.

Samotný chatbot jsme se snažili udělat pokud možno, co nejvíce interaktivní a snadný na využívání. Použili jsme proto ikonky na většinu tlačítek. Ze zkušenosti totiž víme, že když jsou v chatbotu využité ikonky, je pro uživatele jednoduší se v možnostech orientovat.

Chatbot dodává vedení Prahy data, díky kterým mohou optimalizovat např. komunikační strategii. Na konci konverzace je totiž anonymní dotazník. Dokonce lze vysledovat i případné vlny v kterých se chatbot otevírá, dobu kdy se otevírá a z jakých zařízení. V podrobnějších reportech pak lze dohledat konkrétní stránky, kde je chatbot využíván a nejčastější dotazy, na které chatbot odpovídá.

„Jsme rádi, že jsme mohli alespoň částečně pomoci v této těžké době. Věříme, že hlavně díky skvělému překladu a širokému rozsahu bude náš chatbot schopen pomoci ukrajinským uprchlíkům. Byli bychom do budoucna moc rádi, kdyby náš chatbot v upravené verzi mohl fungovat na další webech institucí a organizací, které Ukrajině pomáhají. Jistě budeme rádi za případné kontakty.“ Jan Ružička, majitel firmy šéfbot s.r.o., která chatbota na pomoc Ukrajině za náklady na hosting ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy spustila.

Zajímá vás, jak by chatbot mohl pomoci vaší firmě nebo organizaci, neváhejte nás kontaktovat. Rádi připravíme nezávazně ukázku přímo na vaší webovou stránku!