Chatbot, ideální pomocník pro řemeslníky
Předpokládaná doba čtení: 5 minut
Obsah
Sehnat v dnešní době dobrého řemeslníka je stále obtížnější. A to i přesto, že na internetu najdete stovky nabídek nejrůznějších firem. Jaké možnosti má drobný živnostník-řemeslník získat si v online prostoru pozornost zákazníků? Jak se může odlišit od konkurence? A hlavně, jak si může ušetřit práci a čas při zpracování poptávek? Odpověď na tyto otázky má 6 písmen: chatbot.
Z našich stovek klientů jsme se dokonce jednou dostali i na střechu. Bylo to právě v rámci zajímavého rozhovoru s naším dlouholetým klientem Kominictví Hlavín. Podívejte se na krátký sestřih tohoto rozhovoru:
Nepřicházejte o zákazníky protože nemáte čas jim odpovídat!
Z aktuálního reportu všech našich chatbotů za rok 2023 vychází, že 64,8 % konverzací je mimo pracovní dobu, počítáme-li pracovní dobu od 9:00 do 17:00. 26,5 % konverzací je o víkendu. To jsou všechno časy, kdy je složité zákazníkům odpovědět. Vyčíslit, kolik chatbot dokáže ušetřit času, je složité. Ale určitě se dá vyčíslit počet poptávek, které řemeslník nezíská, protože zákazník nenajde odpověď na svůj dotaz. Náš chatbot 24 hodin, 7 dní v týdnu nepřetržitě zodpovídá opakující se dotazy a přináší tak zajímavé poptávky o které by řemeslník jinak přišel.
Nabídněte všechny své služby a případně i produkty efektivně
V první řadě může chatbot sloužit jako rádce s nabízenými službami. Málokdo ví, co přesně potřebuje a jaké jsou všechny možné varianty práce daného řemeslníka. Jako příklad můžeme třeba u již zmíněného kominíka říct třeba často opomíjené výškové práce. Podle toho, co chce zákazník, se mu postupně nabídna ta nejvhodnější varianta. Ve firmě JM Prsteny vám například chatbot pomůže s výběrem zásnubního nebo snubního prstenu. Protože jsou prsteny vyráběny ručně na míru, vybírá si klient materiál, druh kamene, velikost kroužku, a ještě několik dalších parametrů. V úplně jiném segmentu trhu ve společnosti Kotmel instalatéři zase chatbot provede zákazníka portfoliem služeb od instalatérství přes plynařinu až po návrhy koupelen.
Neplaťte zbytečně za poptávky portálům
V dnešní uspěchané době si lze poptávky samozřejmě i kupovat z různých portálů. Problémem však je kvalita, která nemusí být vždy zaručena. Pro řemeslníka tak tento způsob znamená spíše plýtvání penězi a časem, než efektivní zdroj poptávek. My věříme, že by měl řemeslník mít připravenou i variantu, kde si poptávky zpracovává skrze vlastní web než-li se spoléhá na portál, který mu cenu poptávek klidně může navýšit nebo přestane posílat.
Zjistěte všechny důležité parametry k nacenění ještě před objednávkou
Chatbot pro řemeslníky se efektivně může doptat na důležité otázky, které vám následně pomůžou hned na první pohled určit orientační cenu dané zakázky. V případě, že získáte jen telefonní číslo, jste odkázáni k tomu, že zákazníkovi musíte velice rychle zavolat a doptat se na informace a pak až poslat nabídku. Takto si jeden krok a jeden hovor nebo e-mail ušetříte a případně rovnou můžete volat s konkrétní nabídkou.
Výše zmíněný průvodce výběrem zakončený konkrétní službou či produktem stačí doplnit několika kontaktními údaji zákazníka a kompletní poptávka je na světě. Alternativním scénářem může být přesměrování zákazníka z chatbota na konkrétní položku v e-shopu, kde poté nakoupí. Kolik kroků musí zákazník v chatbotu projít, než se dostane “na konec”, se liší dle složitosti problematiky nebo podle požadavků zadavatele.
Například poptávka kominických služeb firmy Hlavín se skládá z pouhých 5 kroků a přitom zůstala dostatečně detailní. Proti klasickému webovému formuláři má chatbot tu výhodu, že poptávka je strukturována vždy stejně a s údaji, které zadavatel opravdu chce a potřebuje.
Zodpovídání často kladených dotazů
Zákazníci se rádi ptají. Mohou mít desítky dotazů k vlastnostem výrobku, k rozsahu poskytovaných služeb, k možnostem platby apod. Pokud by měl řemeslník poctivě odpovídat na všechny telefonické či e-mailové dotazy, nezůstaly by mu volné už ani večery nebo víkendy. Jak tedy uspokojit zákazníka, a přitom šetřit čas?
I v této oblasti dokáže chatbot efektivně pomoci. Základní informace o produktech či službách mohou být obsaženy již v poptávce, ale nejčastější dotazy je vhodné zpracovat do samostatné sekce. Například u JM Prsteny se zákazník dozví, zda si může prsten vytvořit sám, jak dlouho trvá výroba, či zda si může přinést vlastní zlato pro druhotné zpracování. Instalatéři Kotmel mají zpracované odpovědi například na poskytované záruky, dobu objednání nebo rozsah působnosti v rámci České republiky. Velmi často jsou součástí těchto FAQ odpovědi na způsoby dopravy a možnosti platby, reklamace či vrácení zboží, slevové akce apod.
Chatbot toho umí samozřejmě mnohem více. Může skvěle fungovat v rámci nenáročných marketingových kampaní na sociálních sítích, lze využít pro získání zpětné vazby od zákazníků či k pobídce klientů k šíření pozitivních referencí. Zajímá vás, jestli by se chatbot hodil i pro vaše podnikání? Stačí nám na sebe zanechat kontakt ve formuláři níže a my se vám ozveme s návrhem řešení zdarma!
O chatboty se zajímám již od roku 2016. Zkušenosti jsem o nich sbíral v Dánsku, Německu, ale také v Anglii, kde jsme měli firmu zaměřenou na věrnostní karty právě skrze chatboty. Baví mě zlepšování procesů, automatizace a také se dlouhou dobu věnuji marketingu.