co_je_chatbot

Co je to chatbot?

Úplně první chatbot se datuje do roku 1966, kdy imitoval rozhovor s psychologem. Od té doby jsme se ale v chatbotech posunuli trochu dál. 

Často se bavíme o tom, jak je chatbot skvělý nástroj, na co všechno se dá chatbot využít a jaká data z chatbotu můžeme získat. Ale co je to vlastně ten chatbot? Jednoduše řečeno je to virtuální poradce, asistent a konzultant, jehož práce je komunikovat se zákazníkem v reálném čase. Velkou výhodou chatbotů je, že nejsou limitováni svým použitím jen na webových stránkách. Mohou ale také fungovat jako rádci v mobilních aplikacích.

Co je konverzační chatbot?

První typ chatbotu, který je velmi běžný, je klasický chat, kde místo operátora odpovídá umělá inteligence. Jednoduše řečeno, uživatel napíše svou otázku a chatbot odpoví. Pokud se uživatel zeptá na otázku “X”, chatbot musí napsat odpověď “X”. Uživatel tedy nemusí ani vědět, že si nepíše s člověkem. Problém ale je, že chatbot své odpovědi píše na základě toho, jak vyhodnotí zprávu uživatele. Například pokud je v textu uživatele slovo “matka”, chatbot odpoví větu “Řekni mi více o tvojí rodině.” Pokud ale uživatel potřebuje informace o maticích a šroubech, tahle odpověď v kontextu konverzace nedává smysl.  Nebo když uživatel napíše stejnou otázku dvakrát, ale jinak ji formuluje, chatbot už vyhodnocuje jiná klíčová slova a uživatel dostane různé odpovědi. Tento druh chatbotů využívá technologii NLP, tedy „natural language processing“ v češtině zpracování přirozeného jazyka. Náš šéfbot mimochodem tuto funkci může také poskytnout.

NLP chatbot
Příklad, jak v chatbotu může fungovat NLP

Chatbot umí jen to, co je v něm naprogramované, musí mít tedy velkou zásobu klíčových slov, jejich kombinace a tvarování (např. vyčasované tvary) a odpovědí na tato klíčová slova. Jelikož je to ale pořád jen robot, nikdy nebude mít cit pro to, co je v dané konverzaci správná odpověď. Samozřejmě existují i pokročilejší chatboti, kteří se dokáží i učit a přizpůsobovat. Při opakované návštěvě se k uživateli tedy může chovat s ohledem na předchozí konverzace. Do této kategorie spadají i chatboty ovládané hlasem, tzv. Voice boti, kteří musí rozumět i mluvenému slovu, což je například Siri v zařízeních Apple nebo Alexa od Amazonu.

Chatbot fungující podle konverzační mapy

Občas není potřeba vymýšlet složitosti a stačí něco velice jednoduchého. Chatbot se může pohybovat v rámci předem definované konverzace. S uživatelem tedy komunikuje skrze předem zadané otázky a odpovědi, dokud se uživatel nedopracuje k informaci, kterou potřebuje. Chatbot se tady řídí svým konverzačním schématem, od kterého se nemůže nikam odklonit. Je to v podstatě taková jednoduchá „klikačka“.  Na rozdíl od prvního typu máme tedy jistotu, že uživatel dostane správnou odpověď, a že chatbot bude opravdu odpovídat na danou otázku, a to pokaždé. Mimochodem se dají tyto kroky měřit a mohou se propsat do nástrojů jako je Google Analytics, více o tomto se můžete dozvědět v našem článku jak měřit konverze v chatbotu.

Konverzační mapa chatbot
Příklad konverzační mapy

Samozřejmě existují i různé kombinace těchto dvou typů, kde jsou jak tlačítka (třeba na zodpovězení často kladených dotazů), tak i klasický chat, kde se uživatel může zeptat na dotazy, které nenajde.

Jak výše zmíněné kombinuje chatbot od šéfbota?

V šéfbotu nabízíme širokou škálu možností (NLP, umělá inteligence AI, konverzační mapy atd.), vždy záleží jen na druhu spolupráce. Chatboty s konverzační mapou jsou výbornou volbou pro začátek spolupráce, kdy fungují skvěle jako jednoduché seznámení se světem chatbotů. Fungují tedy jako MVP (z angličtiny Minimum viable product), produkt jen s těmi základními funkcemi, aby mohl fungovat. V průběhu spolupráce s klientem samozřejmě není problém do chatbotu přidat jakýkoliv prvek, takže výsledný chatbot může být právě kombinace různých typů chatbotu. Můžete se podívat na to, jakým způsobem může chatbot pomoci zákaznické podpoře, případně jak naše řešení funguje ve firmách.

Zajímá vás, jestli by se chatbot hodil i pro vás? Zanechte nám níže na sebe kontakt a my vám navrhneme řešení přímo na míru!