Chatbot_s_personou

Jak vytvořit chatbot s personou?

Jak vytvořit chatbota, který zaujme zákazníka? I robot může mít jméno a vlastnosti, stejně tak jako v kultovním filmu Číslo 5 žije! V dnešním článku nahlédneme do problematiky chatbotích person.

Chatbot, který zaujme? Dejte mu osobnost.

Je to často právě on (nebo ona!), který vytváří první dojem o vaší firmě a navazuje vztah s vašimi zákazníky… Ano, řeč je o chatbotech! Je nesmírně důležité, aby chatbot zaujal a oslovil vaši cílovou skupinu, získal důvěru a pomohl vám s podnikáním.

Podívejme se na příklad jednoho z našich chatbotů. Přijdete na webové stránky, otevře se chatbot a na vás vyskočí první zpráva, která zní: „Dobrý den. O co máte zájem?“

Je důležité vždy správně vyhodnotit, kdy se vyplatí personu využít. Pokud jste zrovna na stránkách kliniky, bylo by určitě lepší, kdyby chatbot, který vás osloví, zněl třeba takto: „Dobrý den, jsem Verča, zákrok x, na který právě koukáte jsem také podstoupila. Ráda Vám všechny Vaše dotazy zodpovím! Co Vás zajímá?“

Proč vlastně zrovna Verča? Proč ne třeba chatbot nebo klinikabot? I když náš obchodní tým v šéfbotu jede na plno a marketingem zaplavujeme všechny možné sociální sítě tak vyhledávací výraz „chatbot“ stagnuje někde kolem 1900 dotazů měsíčně. Z toho věříme, že alespoň 1/5 generuje tým a hlavně rodina kolem šéfbot s.r.o. Pro vás to je znamení, že chatbot moc lidí nezná… a upřímně klinikabot zní teda fakt divně. 🙂

Verča i když virtuální, vzbuzuje totiž emoce! Nikdo si díky designu šéfbota nemyslí, že si s ním bude psát živá podpora. Virtuální Verča může být kopie někoho, kdo zákrokem prošel, ujistí zákazníka o správném výběru a případně mu vysvětlí, jak si vlastně vybrat zákrok a jestli je vyhovující. Tím, že je Verča robot, odpovídá vždy na 100 % správně a hlavně nemá žádné předsudky a vzbuzuje u zákazníků pocit bezpečí. To se na živém chatu většinou neděje.

Jak vymyslet personu chatbota?

Při tvorbě chatbota mějte vždy na paměti, kdo jsou vaši cíloví zákazníci. Chatbot bude určitě komunikovat jinak ve firmě zaměřené na narozeninové oslavy, jinak v advokátní kanceláři či u pohřební služby. Personalizovaný chatbot ve svých zákaznících vyvolává empatii a určité pocity. Chatbot pak může být vtipný, přátelský, může tykat, či naopak působit seriózně a vzbuzovat důvěru.

Jako první definujeme cíle a očekávání.

Než začnete vymýšlet vesmírné kosmonauty zamyslete se, kdo je zákazník! Pochopí uvolněnou legraci zákazníci? Ocení zákazníci z Brna brněnské hantec, nebo je to urazí? Jaké jsou cíle chatbota? Kdo je jeho cílová skupina? Jak s nimi komunikujete vy a vaši kolegové?

Dáme chatbotu jméno!

Jméno vašeho chatbota může být vymyšlené (například Modravka (chatbot modrého vinařství), ), či osobní, inspirované například majitelem firmy (Ondřej, Markéta, apod.).

Na vizualizaci chatbota také záleží…

Zde si opět položte několik otázek. Jak bude avatar vypadat? Co má vzbuzovat? V případě persony opět můžete využít například portrét muže, ženy, animované postavy, robota, případně si můžete pohrát v nástroji pro úpravu obrázku a trochu šéfa firmy zkrášlit na robota!

Povaha? Proč ne! 

Jakou má mít chatbot povahu? Má být veselý, vtipný, či naopak seriózní a držet si odstup? Odkud pochází, jaké má vzdělání? Co má rád? Stejně tak i styl komunikace bude tykat? Vykat?

Na detailech záleží

Aby konverzace, kterou vytvoříte, byla co nejautentičtější, zvažte i různé detaily. Jsou vaši zákazníci z určitého regionu? Jaké znalosti o daném sortimentu mají? Jsou to spíše muži, nebo ženy? Lidé mladší, či starší? Toto vše jsou faktory, které byste při psaní měli vzít v úvahu. Chatbot pak může například užívat různá regionální a slangová slova, nářečí, ale naopak třeba i odborné termíny, které jsou typické pro daný obor. Konverzace pak bude působit věrohodně.

Chatbot ovšem nemusí být jen lidská osoba, ale například i zvíře.

Haf! Jsem Alík, sympatický chlupáč z firmy X. Rád Vám podám pomocnou tlapku při výběru toho nejlepšího pro Vašeho parťáka! Jak mohu pomoci?

Určitě je dobré tvorbu osobnosti chatbota ponechat na odborníkovi/copywriterovi… ideálně tedy zkušených chatbotích pardálů z firmy šéfbot s.r.o., přece jen, už za sebou máme ke stovce chatbotů! Dokážeme na základě znalosti cílového publika vytvořit chatbota, který bude co nejvěrohodnější a získá si patřičnou pozornost vašich zákazníků. A řekněme si upřímně, že to není jednoduchá práce, vezmeme-li v úvahu všechny výše zmíněné faktory, ke kterým se při jeho tvorbě musí přihlédnout. Pokud byste si na tvorbu chatbota sami netroufli, obraťte se na nás. Rádi vám jej v sefbot.cz vytvoříme na míru s ohledem na vaše cíle a zákazníky.