fbpx
chatbot pro comiccon

Nechť tě na Comic-Con provází chatbot –  Využití chatbota na hromadných akcích

Předpokládaná doba čtení: 6 minut

Nápad využít chatbota na společenskou akci, leteckou show nebo popkulturní festival rozhodně není science fiction. Své o tom vědí pořadatelé pražského Comic-Con. V následujících řádcích se podíváme, jak chatbota na svém webu zužitkovali. 

Co je Comic-Con Prague? 

Vysvětlení snad jen pro největší anti-geeky zní: Comic-Con Prague je největší multižánrový festival pro milovníky sci-fi, fantasy, komiksů, anime, hororu a gamingu v České republice. Letos proběhl v prostorách O2 Universum a představoval tři dny úžasné zábavy. Program byl napěchován workshopy, autogramiádami a besedami se zahraničními i domácími herci a umělci, hraním video i stolních her, přednáškami a prezentacemi, výstavami a koncerty. 

Právě pražský con v sobě spojuje tradici západního stylu conů s hvězdnými hosty a firmami s domácím trendem fanouškovského programu a obsahu.  

Comic-Con má také svého mladšího bráchu Comic-Con Junior, který je zaměřený více na rodiny a program pro děti.

Proč mít na webu chatbota? 

Chatbot je moderní nástroj, který pomáhá uživateli v orientaci na webu, může poradit s výběrem produktu, vytvoří poptávku s potřebnými údaji a kontakty apod. V případě Comic-Con Prague náš chatbot podporoval prodej vstupenek, informoval návštěvníka o programu, zodpovídal nejčastější dotazy, a nakonec sesbíral zpětnou vazbu. 

„Šéfbot se stal nedílnou součástí naší webové stránky. Před samotný začátkem Comic Conu jsme řešili i stovky dotazů denně, aktuálně pracujeme na optimalizaci a jsme až překvapeni, kolik jsme schopni automatizovat. Data z průzkumu, který jsme udělali v chatbotu nám pomohl zlepšit událost, a hlavně jsou to cenná data i pro všechny naše partnery.“

 Ing. Václav Pravda, ředitel programu a spolupořadatel Comic-Conu Prague

Poradí s výběrem vstupenky 

Protože v předprodeji bylo druhů vstupenek více než paralelních světů za Hvězdnou bránou, soustředil se chatbot na rozdíly mezi jednotlivými typy. Zájemce se jednoduše a srozumitelně dozvěděl, jaká část programu je či není zahrnuta v ceně vstupenky, a poté byl přesměrován do prodejního portálu přímo na vybranou variantu vstupenky. 

Představí perličky programu 

Do chatbota lze snadno zpracovat program akce v libovolném rozsahu. Ze zkušenosti se však řídíme heslem: “Méně je někdy více.” Cílem chatbota není zahltit uživatele textem, ale nasměrovat ho k tomu nejzajímavějšímu okamžiku. Takovým magnetem Comic-Con jsou (nejen) zahraniční herci, autoři, umělci. Fanoušky pochopitelně nejvíce zajímá, kde mohou svého hrdinu potkat, vyfotit se s ním, či získat originální podpis. Ti nejzarytější fandové touží po osobním setkání v backstage. A právě tyhle informace jsou v chatbotu zpracované a dostupné na dvě kliknutí. 

Má v zásobě spoustu dobrých odpovědí 

Čím více lidí se na nějakou akci chystá, tím více dotazů vygenerují. Každého přece zajímá něco jiného. Posadit zaměstnance za telefon zákaznické linky, aby všem odpověděl, není příliš efektivní řešení. Na lince může vzniknout fronta volajících, operátor má pevně stanovenou pracovní dobu, a proto není dostupný neustále. Tazatel však vyžaduje okamžitou odpověď. Tu mu poskytne chatbot. Odpovídá bez ohledu na datum a čas, konzistentně, bez emocí. V případě Comic-Con Prague chatbot odbavil 1278 tazatelů. 

Tematicky rozdělené dotazy se točily samozřejmě kolem základních informací o místě a termínu konání, vysvětlovaly účastníkům, proč je možný vstup s kočárkem, a ne s domácím mazlíčkem, a informovaly o možnostech stravování se v areálu. 

Protože ke každému správnému Comic-Con patří návštěvníci v kostýmech, připravili jsme do chatbota také informace o umístění šaten a převlékáren, nebo doporučení, jaké předměty si s sebou z bezpečnostních důvodů nebrat. 

Chatbot hledí do budoucnosti 

Akce skončila, všechny notýsky byly podepsány chatbot se může vypnout. Nebo ne? Jasně, že ne, ještě zbývá zjistit názory návštěvníků. Vytvořit v chatbotu průzkum spokojenosti neboli zpětnou vazbu není nic složitého. Několik otázek na věk, zaměstnání a region bydliště dá pořadatelům přesnější představu o tom, kdo se vlastně festivalu účastní. Následuje zjišťování, zda je dotyčný pravidelným návštěvníkem nebo nováčkem, jak se o akci dozvěděl, zda se chystá i příště. Nesmějí chybět ani ryze hodnotící otázky s hvězdičkami, v nichž se účastník vyjadřuje ke kvalitě organizace, programu nebo jídla. 

Do průzkumu lze snadno zakomponovat i souhlas s využitím uživatelského hodnocení k marketingovým účelům, či prosbu o sdílení kladných recenzí na další platformy, například na Facebook a Google.  

Pořadatelé takto získají jedinečná data, která mohou využít při přípravě dalšího ročníku festivalu. Ať už půjde o dílčí úpravu programu, vylepšení cateringu nebo lepší zaměření marketingové kampaně. 

Jak průzkum spokojenosti v chatbotu dopadl? 

Chatbot sesbíral 360 kompletně vyplněných hodnocení. Z nich vyplývá, že nejvíce návštěvníků dorazilo na Comic-Con Prague právě z hlavního města a středních Čech. Naopak nejmenší účast mělo Karlovarsko.  

Kdo by na festivalu předpokládal převahu teenagerů, musel by být překvapen. Dvě nejvíce zastoupené věkové skupiny byly v rozmezí 25-45 let a teprve za nimi se s odstupem objevili fandové ve věku 18-24. 

Zajímavým poznatkem je zjištění, že 68 % dotázaných chodí na Comic-Con pravidelně a 66 % návštěvníků absolvovalo kompletní třídenní program. 

Měsíce příprav a dřiny ze strany pořadatelů nakonec ocenili návštěvníci skvělou celkovou známkou 4,56 z 5 možných. Jen o dvě setiny (4,54) zaostalo hodnocení fanouškovského programu. Takže laťka pro příští rok je nasazena hodně vysoko. Poněkud hůře dopadlo jídlo (3,53), a bylo by proto fajn zapracovat na zlepšení. 

Podtrženo sečteno měl Comic-Con Prague velmi pozitivní ohlas, a pořadatelé se tak mohou s novou chutí vrhnout do přípravy následujícího setkání. Jistě je povzbudí zpráva, že 98,6 % návštěvníků se na 5. ročník chystá přijít. 

Jan Ružička

O chatboty se zajímám již od roku 2016. Zkušenosti jsem o nich sbíral v Dánsku, Německu, ale také v Anglii, kde jsme měli firmu zaměřenou na věrnostní karty právě skrze chatboty. Baví mě zlepšování procesů, automatizace a také se dlouhou dobu věnuji marketingu.

    Získejte ukázku chatbota zdarma!