Chatbot pro právníky, advokáty a notáře
Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik času denně alokujete na získání nových klientů? Podle výzkumu agentury Themis Solutions Inc. (Clio) je to až 1,4 hodiny denně1. Dá se s tím něco dělat?
Proč by měl chatbot někoho zajímat?
Hlavním kanálem pro získání nových zákazníků bývá u firem zabývajících se právem hlavně osobní doporučení. Je to skvělý způsob, který ale poměrně dlouho trvá. Proto si také většina kanceláří tvoří webové stránky, které ale kvůli omezeným možnostem propagace ze strany zákona nemůže propagovat. Jediným způsobem je tzv. organický dosah, tedy hlavně psaní odborných článků na blog a následní sdílení na sítě, jako je třeba LinkedIn.
Více než 2000 respondentů z řad klientů právních kanceláří ukazuje, že ne úplně všichni hledají spolupráci na základě reference. Konkrétně 41 % klientů2 se rozhoduje pouze na základě vlastního hledání. Právě proto je webová stránka důležitým elementem vedoucí k získání nových klientů.


Co se ale stane, když návštěvník nalezne článek, který mu pomůže jen částečně? Téměř každý případ je specifický a vyžaduje individuální přístup. Čtenář článku si ale většinou ani neuvědomí, že článek, který mu pomohl pochází z dílny právní kanceláře a že je právě na jejich webových stránkách.
Podle agentury Themis Solutions Inc. (Clio) opravdový vliv na úspěch právních kanceláří je ve využívání cloudových a prozákaznických technologií3. Jednou z takových prozákaznických technologií je právě chatbot. Chatbot může vysvětlit služby, zaměření a výhody právnické kanceláře.


Digitalizace v právním světě
Nejen kvůli pandemii SARS COVID-19 se digitalizace stala prioritou mnoha firem. Tento trend se také z větší části dotknul i právního světa. Mnoho schůzek posunulo do video konferencí a také dokumenty a platby se více řeší on-line. Podle agentury Themis Solutions Inc. (Clio):
- 68 % říká, že zavedení technologií a digitalizace pomohlo jejich firmám poskytnout lepší zákaznický servis
- 58 % říká, že technologie pomohla zlepšit poměr mezi prací a soukromým životem
- 84 % říká, že jejich služby by byly mnohem kvalitnější, pokud by více jejich práce bylo automatizováno


Advokátní mlčenlivost v chatbotu
Velkou výhodou je, že při využití chatbota zákazník zůstává anonymní, až do chvíle, kdy se rozhodne zanechat kontakt a sjednat si schůzku či konzultaci. Chatbot žádné odpovědi neukládá. Informace, které zákazník do chatbota vloží přijdou formou e-mailu nebo notifikace přímo do advokátní kanceláře.
I právník musí spát, chatbot ne!
Je ale důležité si uvědomit, že chatbot samozřejmě právníka nenahradí, ani za něj nemůže vyřešit problém, který klient má. Ale může fungovat jako rádce nebo průvodce službami. Pro klienta může být obtížné vybrat si právní kancelář podle specializace, chatbot proto může zákazníka těmito specializacemi provést a vysvětlit mu, kterou vlastně potřebuje.


Chatbotem na poptávky a FAQ to nekončí
Chatbot může být komplexní nástroj, který může posloužit třeba k tomu, aby jednoduché smlouvy mohl uživatel předvyplnit pomocí chatbota. Ano, klient by mohl využít formulář, ale mezi námi, komu se chce vyplňovat dlouhý formulář, plný odborných textů a několika desítek políček. Alternativou je chatbot, který lidskou řečí provede klienta jednotlivou problematikou, a dokonce mu složité pojmy a důvody dotazu může vysvětlit. Následně pak předem vyplněný dokument může přijít na e-mail klienta.