fbpx
HR chatbot v šéfbot s.ro.

HR chatbota se bát nemusíte! Personalistu nenahradí, ale ušetří mu čas

Předpokládaná doba čtení: 7 minut

Platíte pracovním portálům desítky nebo dokonce stovky tisíc ročně? Štve vás, že se cena těchto portálu zvyšuje, ale kvalita kandidátů spíše stagnuje a na často hledané pozice spíše klesá? Máte problém oslovit nové kandidáty a získat tak vysněného spolehlivého a dlouhou dobu věrného zaměstnance? Tak to jste tady správně a čtěte dál!

Fluktuace na pracovním trhu dávno není okrajovým jevem. Zejména mladší ročníky se nebojí odejít z práce, kde se jim nelíbí a zkusit to jinde. Zaměstnavatelé tak stojí před dvojí výzvou – oslovit a zaujmout potenciální uchazeče o pracovní místo a zároveň si z takových kandidátů pečlivě vybrat budoucího kolegu, který bude pro firmu představovat dlouhodobý přínos. To vše nejlépe s minimem času a peněz. Jak ale v dnešní době plné informací a neomezených možností zaujmout nové kandidáty tak, aby váš roční budget na nábor kolegů nepraskl už v únoru?

Zajímavá reklama on-line i offline s kombinací HR chatbota

Jak využíváme náborového HR chatbota v šéfbot s.r.o.?
Reklamy, které využíváme na nábor nových obchodníků do šéfbot s.r.o.

Z naší zkušenosti jsou 3 hlavní zdroje otevření chatbota, ta nejvíce efektivní a snadno škálovatelná je samozřejmě reklama na sociálních sítích. Zkoušeli jsme TikTok, LinkedIn, ale třeba i Twitter a zatím vždy nejlépe fungoval Facebook a Instagram. Díky využití pixelu, který měří téměř přesně, lze cílit na otevření nebo dokonce vyplnění celého chatbota (např. nahrání CV a vyplnění všech údajů kandidáta).

Další zajímavou formou propagace chatbota, a způsob jak získat více kandidátů, je webová stránka. V kariérní části může chatbot být umístěn takřka celý rok a získávat tak „organicky“ kandidáty, kteří tuto stránku z nějakého důvodu navštíví.

Za nás velice kreativní a cenově dostupná forma je také využití QR kódu a jeho umístění na různé roll-upy, které se dají využít na konferencích nebo různých akcí, kde se možní kandidáti mohou vyskytovat. Pokud má vaše firma možnost umístit třeba do společného prostoru plakát nebo ceduli, jistě i tato forma může jednotky kandidátů přitáhnout.

7 důvodu proč si pořídit HR chatbota

  1. Chatbot je synonymem moderních technologií. Ukažte mladší generaci, že jste progresivní zaměstnavatel, který sleduje nové trendy.
  2. Komunikaci v chatbotu můžete personalizovat. Neformální část může být určena k “odbavení” studentů a absolventů, zcela jinak můžete oslovit seniorní uchazeče.
  3. Avatarem (jakýmsi průvodcem chatbotem) může být kdokoliv. Máte firemního maskota, charismatického personalistu, nebo usměvavou kolegyni? Avatarem se může stát každý z nich. Takto nastavená komunikace má formu dialogu, je více osobní a přátelská.
  4. Chatbot je intuitivní. Není třeba se bát, že by se starší uchazeči v chatbotu ztratili. Správně vytvořený chatbot dovede svého uživatele vždy k cíli. Ať už k vložení CV, přehledu benefitů nebo na promo video.
  5. Snadná preselekce zájemců. Vytvořte si z chatbota první síto, které dále pustí jen ty kvalitnější uchazeče. Věnujte svůj čas pouze perspektivním zájemcům.
  6. Chatbot nikdy nespí. Víkendy, svátky, celozávodní dovolená. Nic z toho nemá na práci chatbota vliv. Jede nepřetržitě ve stále stejné kvalitě.
  7. Efektivní správa pracovních pozic. Pokud potřebujete častěji měnit nabídku volných míst nebo jejich parametrů, nabídne vám chatbot vlastní administraci v přehledné tabulce.
  8. Jednoduché měření úspěšnosti chatbota. Standardní report vám na první pohled prozradí, kolik zájemců chatbot otevřelo, kolik zanechalo kontakt nebo vložilo životopis. Tato čísla stačí porovnat s počtem úspěšných náborů a hned víte, na čem jste.

HR chatbot v praxi

HR chatbot pro vodafone a mesit

Uveďme si nyní některé příklady a způsoby využití HR chatbota v reálném provozu. Referenčními příklady v tomto případě budou mimo jiné telekomunikační gigant Vodafone Czech Republic a.s. a technologicko-strojírenský komplex Mesit holding, a.s.

Přizpůsobte HR chatbota uchazeči

Větší firmy mají pro studenty či absolventy vytvořené speciální programy, proto bývá výhodné hned po krátkém představení společnosti v úvodu chatbota rozdělit uchazeče do dvou skupin. Studentům/absolventům nabídnete krátkodobé brigády, nejrůznější stáže, talentové programy, představíte jim vaše očekávání i možný kariérní rozvoj. Ostatní zájemce dovedete třeba na rozcestník volných pozic dle jednotlivých útvarů nebo odvětví.

Míru detailu si určujete sami

V chatbotu můžete mít uvedené jednotlivé pozice se seznamem požadovaných znalostí a zkušeností, podrobný rozpis náplně práce i poskytovaných benefitů. Nebo můžete hledat uchazeče obecně např. pro oddělení Retail či IT a podle doplněných informací o předchozí praxi mu poté nabídnout konkrétní pozici.

Kam s ním?

Způsobů, kam uživatele v chatbotu dovést je opět více. Pokud máte skvělý kariérní web s výpisem pozic, interaktivními formuláři apod., můžete uchazeče na danou stránku pouze přesměrovat a dále vést komunikaci tudy. Jinou možností je vyzvat uživatele ke vložení CV přímo do HR chatbota.

Asi nejefektivnějším způsobem je přímý sběr životopisných informací chatbotem. V několika krocích se uchazeče zeptáte např. na vystudovanou školu, zda na obdobné pozici již pracoval a jak dlouho, zda absolvoval nějaká odborná školení, jestli ovládá cizí jazyky či jestli vlastní řidičský průkaz. Na rozdíl od standardního CV ve formě dokumentu máte tyto údaje z chatbota vždy ve stejně strukturované formě, což značně urychluje jejich zpracování, a tedy i předvýběr vhodných uchazečů.

Snadná administrace volných pozic

Pokud chcete v chatbotu spravovat větší počet pozic, u nichž se častěji mění pracovní náplně, náborové podmínky, nebo nahrazujete jednu otevřenou pozici jinou, je to snadné. Zdrojová data jednotlivých pozic jsou uložena v online tabulce, kterou si můžete sami editovat a administrovat. Tím získáváte bezprecedentní flexibilitu úprav. S prováděním změn už nebudete na nikom závislí.

Chatbot jako zásobárna informací

V HR chatbotu můžete mít spoustu další informací. Popíšete postup náborového řízení, včetně průběhu pracovních pohovorů, představíte firemní kulturu a vyžadovaný dress code. Chatbot může obsahovat sekci nejčastějších dotazů a také necháte uchazeči možnost jakoukoli otázku položit.

Chatboti si spolu rozumí

Pokud už našeho chatbota máte, není problém přidat do něj i HR část. Tlačítko “Kariéra” může být vloženo rovnou do úvodního menu nebo můžete využít tzv. speciálního startu chatbota, kdy se HR část bude spouštět výhradně na předdefinované podstránce, např. na kariérním webu, jako samostatná instance.

Jděte uchazečům naproti

Jak se uchazeč dozví, že máte HR chatbota? Třeba na veletrzích pracovních příležitostí, nebo propagačních akcích můžete zájemcům rozdávat letáky či vizitky s QR kódem, po jehož načtení se v mobilu chatbot spustí. Velmi účinná může být i reklama na sociálních sítích, která člověka opět přesměruje přímo do chatbota.  

HR chatbot může mít mnoho podob, protože ho vždy tvoříme klientům na míru. Zajímá vás, jestli by se chatbot hodil i pro vaši společnost? Stačí nám na sebe zanechat kontakt ve formuláři níže a my se vám ozveme s návrhem řešení zdarma!

Jan Ružička

O chatboty se zajímám již od roku 2016. Zkušenosti jsem o nich sbíral v Dánsku, Německu, ale také v Anglii, kde jsme měli firmu zaměřenou na věrnostní karty právě skrze chatboty. Baví mě zlepšování procesů, automatizace a také se dlouhou dobu věnuji marketingu.

    Získejte ukázku chatbota zdarma!