fbpx
chatbot pro člověk v tísni

Chatbot pro neziskové organizace: v tíživé životní situaci pomáhá virtuální Klára z Člověk v tísni

Předpokládaná doba čtení: 8 minut

Neziskové organizace v České republice dlouhodobě čelí hned několika výzvám, mohou to být finance, omezené lidské zdroje, anebo také komunikace s veřejností nebo dárci. Může tedy neziskovým organizacím pomoci chatbot? Chatbot se stal jedním z nejlepších nástrojů pro zvládání těchto výzev. Pro neziskovou organizaci může chatbot pomoci zlepšit interakci s uživateli, zvýšit angažovanost dárců, zjednodušit procesy a ušetřit čas a peníze. Tento článek se zaměřuje na výhody chatbotů pro neziskové organizace, konkrétně pro jednu z největších z nich, a to Člověk v tísni. Poskytuje také tipy, jak chatboty efektivně implementovat. 

Kdo je Člověk v tísni?

Organizace vznikla v roce 1992 v okruhu válečných zpravodajů a novinářů, kterým už nestačilo jen přivážet ze zahraničních cest informace o probíhajících válkách, a začali do oblastí konfliktů vyvážet pomoc. Postupně se etablovala jako profesionální humanitární organizace s cílem pomáhat v krizových oblastech a podporovat respektování lidských práv ve světě. Stala se jednou z největších neziskových organizací ve střední Evropě. Začala se také věnovat oblasti vzdělávání a pomáhat lidem žijícím v sociálním vyloučení. Nedílnou součástí poskytovaných služeb je i rozmanité poradenství pro osoby v tíživé situaci.

Chatbot pro neziskovou organizaci

Tým dluhových poradců Člověka v tísni je schopen pomáhat lidem v tíživé životní situaci skrze své kontaktní centrum s vyškolenými experty. Protože se opakují problémy, opakují se často dotazy i odpovědi. Lidé, kteří mají dluhy či jejich rodinní příslušníci se často ostýchají o složité situaci mluvit. Právě v těchto podmínkách může chatbot velice pomoci a práci poradců usnadnit. Poradcům tím navíc ušetří prostor na řešení složitějších případů.

Výhodou chatbota je mimo jiné skutečnost, že na rozdíl od telefonické linky pomoci, která funguje ve všední dny mezi 9-17 hodinou (v urgentních případech do 22 h.), poskytuje informace nonstop. Statistika za leden 2023 ukazuje, že pomoc Člověka v tísni přes chatbota hledalo 800 lidí, tedy v průměru 26 každý den. Více než polovina z nich tak činila až po pracovní době.

Zadlužení Čechů roste

Aktuálně zpracovanými tématy v chatbotu jsou exekuce, oddlužení, půjčování peněz a problémy s vysokými cenami energií. Podívejme se nyní podrobněji na dluhovou problematiku. Zadlužení lidí v Česku postupně vzrůstá, s rostoucí inflací a zvyšujícími se cenami si lidé krátkodobě půjčují vyšší částky. Stejně se u dlouhodobých úvěrů projevují vyšší úrokové sazby, které hypotéky stále více prodražují. Mnoho lidí řeší své problémy se splácením půjček novým úvěrem a dostávají se tak do dluhové pasti. Tísnivé situace využívají různé finanční instituce či společnosti nabízením půjček za nevýhodných podmínek. Ke konci ledna 2023 bylo Exekutorskou komorou evidováno 670 tisíc fyzických osob v exekuci, přičemž samotný počet exekucí překračoval 4 miliony. V průměru tedy připadá na každého dlužníka téměř 6 exekucí. Každého čtvrt roku navíc přibývá přes 100 tisíc nových exekucí.

Zdroj: https://statistiky.ekcr.info/statistiky

Dynamická doba si žádá flexibilitu

I letmé proklikání chatbota ukazuje, že připravit komunikační schéma nebylo lehkým úkolem. V chatbotu se nachází více než dvě stě různých zpráv, které se v čase průběžně měnily. Hned na začátku pandemie Covid-19 vznikla v chatbotu část zpracovávající toto neveselé téma. Tazatelé se v ní dozvěděli vše o náhradách mzdy, ošetřovném, moratoriích na splátky i souvisejících vládních nařízeních a lékařských doporučeních. Vzhledem k pozitivnímu vývoji pandemie, resp. jejímu ústupu, byla tato sekce zneviditelněná a zadavatel i zhotovitel chatbota doufají, že již nebude nutné ji znovu aktivovat.

chatbot obsahuje 264 zpráv

Jak chatbot funguje?

Představte si, že na vás byla uvalena exekuce a vy najednou nevíte, co dělat. Bojíte se, že přijdete o své věci, nebo dokonce o střechu nad hlavou. Někdo vám poradil, abyste pomoc hledali na webu Člověka v tísni. Volat na linku se vám prozatím nechce, protože se tak trochu stydíte, že jste v něčem selhali. A najednou na vás v pravém dolním rohu zamrká chatbot a zeptá se, s čím potřebujete pomoct. Kliknete na Vymáhání a exekuce a postupujete stromem odpovědí přesně podle situace, která se vás týká. Řešení se totiž mění dle různých kritérií. Například podle exekučního titulu, tedy podle typu dokumentu, kterým byla exekuce nařízena. Proti rozsudku soudu, rozhodčímu nálezu nebankovní instituce, nebo notářskému či exekutorskému zápisu existují různé způsoby obrany. A právě náš chatbot vám poradí, která je ta správná.

Odvolací termíny, odkazy na důležité dokumenty, nebo na aplikaci Doložkomat, která dokáže poznat nezákonnou exekuci, v chatbotu samozřejmě také najdete.

Člověk, který takto zjistí, že má možnost se bránit, nebo že jeho případ není ojedinělý a ztracený, získá zpět část sebedůvěry, a může poté zavolat na telefonickou linku pomoci, jejíž číslo snadno najde na konci každého konverzačního vlákna, nebo může skrze chatbota zanechat poradci písemný vzkaz.

Rady nejen pro dlužníky

Radu od chatbota ale nedostává pouze dlužník, jedna sekce je vyhrazena pro rodinné příslušníky, či obecněji pro blízké osoby dlužníka, protože exekuce často (nezákonně) dopadá i na jejich majetek a účinnou obranou je především rychlá reakce postiženého. Podobně jsou v chatbotu obsaženy i rady a doporučení pro zaměstnavatele, jejichž pracovník se dostal do finančních problémů. Pomoc s oddlužením může zaměstnance zbavit tlaku a stresu a lépe ho motivovat do další práce. Zaměstnavatel má možnost pozvat si zástupce Člověka v tísni přímo do firmy na individuální konzultace s postiženým nebo si může nechat uspořádat speciální vzdělávací seminář.

report využívání chatbota

S čím dalším může chatbot v neziskové organizaci pomoci?

Fundraising a zpracování darů

Jednou z možností získávání finanční podpory pro práci neziskových organizací je fundraising, který se zaměřuje na soukromé dárce a firmy. Díky nim se například Člověku v tísni podařilo po začátku ruské invaze na pomoc Ukrajině vybrat přes dvě mld. korun.

Chatbot může v podobných případech nejen vysvětlit, na co se peníze a ostatní dary využijí, ale také může dárce navést, kam konkrétně mají své dary poslat včetně toho, jaký třeba variabilní symbol by měli využít.

Nábor a pomoc s organizací dobrovolníků

V rámci některých vysokých škol je povinnost absolvovat sociální praxi, tuto praxi většinou lze realizovat v neziskové organizaci a naučit se tam spoustu věcí, které pak v dalším kariérním životě mohou být pro studenta zásadní. Jak se ale na tuto praxi dostat, nebo jak vůbec zjistit, jestli konkrétní nezisková organizace hledá takovéto kolegy? S tím poradí chatbot, jednoduše vysvětlí možnosti spolupráci a zjistí, v čem se konkrétní student nebo dobrovolník chce realizovat. Následně se zeptá i na jeho časové možnosti, kontakt a vše pak přehledně přepošle vedení nebo konkrétnímu člověku v neziskové organizaci.

Zkrátka využít chatbota lze v mnoha oblastech a neziskový sektor není výjimkou. Přesvědčte se o jeho přednostech i vy. Stačí nám na sebe zanechat kontakt ve formuláři níže a my se vám ozveme s návrhem řešení zdarma!

Jan Ružička

O chatboty se zajímám již od roku 2016. Zkušenosti jsem o nich sbíral v Dánsku, Německu, ale také v Anglii, kde jsme měli firmu zaměřenou na věrnostní karty právě skrze chatboty. Baví mě zlepšování procesů, automatizace a také se dlouhou dobu věnuji marketingu.

    Získejte ukázku chatbota zdarma!