Chatbot střízlivě radí s výběrem tuzemských pálenek a likérů
Předpokládaná doba čtení: 6 minut
Obsah
Šéfbot během svého fungování zabrousil snad do všech oborů lidské činnosti a téma alkoholu mu také není cizí. Po několika chatbotech pro vinařství a pivní lázně nastal čas postoupit do “tvrdší kategorie” pálenek. Jak to dopadlo, se dozvíte v článku.
Česká pálenka žije
Tuzemský trh s alkoholem je v posledních letech zaplaven rumy a obilnými destiláty ze všech koutů světa. Nic proti nim, ale pokud pak v moravském baru marně sháníte slivovici, začnete přemýšlet, zda něco není špatně. Přesně tímto procesem si prošel i současný majitel obchodu a e-shopu Lihovárek Kuba Gottwald. Myšlenku začít prodávat produkty domácích lihovarů postupně přetavil v realitu a dnes tvoří spřátelenou komunitu Lihovárku zhruba padesátka tuzemských “paličů”
…než bys řekl slivovice
Nápad využít při prodeji na e-shopu chatbota vznikl z potřeby poradit zákazníkovi s výběrem. Lihovárek má totiž skladem přes 800 druhů pálenek, likérů, ginů nebo třeba české whisky. Pokud zákazník přijde na prodejnu v pražských Stodůlkách, může se poradit s obsluhou, může dokonce některé vzorky ochutnat. Při on-line nákupu ovšem takovou možnost nemá.
Úvodním krokem spolupráce je tvorba komunikační mapy chatbota, kterou klientovi připravíme. V tomto případě ale došlo k výjimce. Kuba Gottwald měl totiž o podobě konverzačního stromu jasnou představu od samého začátku. Po letech zkušeností s prodejem, doporučováním a hodnocením pálenek totiž nejlépe věděl, na co se zákazníci ptají, jak se liší chutě Čechu a Moraváků, i který nápoj upřednostňují ženy. Jeho návrh komunikační mapy tak mohl být bez větších zásahů přijat a v rekordně krátkém čase zpracován do podoby chatbota.
Kolik chutí, tolik lahví
Kuba jako virtuální rádce tedy pomáhá zákazníkovi v chatbotu vybrat to nejvhodnější pití pro něj nebo jako dárek někomu dalšímu. Zákazník postupuje v několika logických krocích a prozrazuje postupně své preference ohledně druhu nápoje a očekávaného chuťového vjemu. A vybírat je opravdu z čeho.
Můžete si objednat svěží destiláty s intenzivní vůní, která by se neztratila ani v parfumérii, neobvyklou jeřabinku, či dokonce exotické modely pálenek z borůvek, ananasu nebo mrkve. Pro “konzervativce” je v nabídce široká škála slivovic a hruškovic. Mimochodem, víte, jaký je rozdíl mezi slivovicí s peckou a bez? I na tuto otázku vám dá chatbot odpověď. Stranou ponechávám desítky příchutí likérů, ginů a dalších druhů kvalitního pití, mohla by se vám z toho zatočit hlava.
Pokud pro vás není chuť při výběru tím hlavním parametrem, nabídne vám chatbot rovněž možnost vyfiltrovat si produkty podle očekávané útraty.
Jestli si ani s rádcem nejste jisti výběrem pití, objednejte si přes chatbota řízenou degustaci. Ochutnáte to nejlepší z nabídky Lihovárku, dozvíte se příběhy jednotlivých láhví i palíren a užijete si skvělou atmosféru.
Hospody, hospody a restaurace
Další oblastí, kam Lihovárek cílí své podnikání, je gastro segment. Kuba Gottwald a jeho kolegové neúnavně objíždějí hospody po celé České republice a radí restauratérům, jaké druhy pití by bylo vhodné zařadit do nápojového lístku. Jako rozšířenou službu nabízí Lihovárek i proškolení hospodského personálu, aby věděl, co a proč hostům nalévá. Pokud vás tato forma spolupráce zajímá, stačí zanechat v chatbotu kontaktní údaje a Lihovárek se vám obratem ozve.
Jaká je přidaná hodnota chatbota?
Šéfbot je primárně dalším prodejním kanálem. Průvodce produkty vždy končí přesměrováním na vybrané položky e-shopu, od zájemců o spolupráci chatbot získá kontaktní údaje. V jeden okamžik dokáže obsloužit všechny uživatele. Zákazník nemusí stát ve frontě, ani v té skutečné v prodejně, ani v té virtuální na telefonní lince. Chatbot funguje v kteroukoli denní či noční dobu, každý den v roce. Odpovědi jsou věcné a konzistentní, pokud chatbot odpověď nezná, nic si nevymýšlí a umožní zákazníkovi specifický dotaz napsat. Ze zkušeností víme, že chatbot dokáže zodpovědět až 80 % všech dotazů. Sami si doplňte, kolik uspořeného času to pro vás znamená.
Jak vyhodnocovat chatbota?
Častá otázka našich klientů zní: “Není chatbot příliš drahý?” Pojem drahoty je ovšem subjektivní, každý vnímá drahotu odlišně. Správnější je položit si otázku jinak: “Vydělá si chatbot sám na sebe?”
Tady už se dostáváme na pevnější půdu čísel a analytiky. Pro vyhodnocení přínosu chatbota je tedy nezbytné znát základní data. Jednoduchý přehled poskytuje standardní report, který je součástí každého šéfbota. Lze z něj vyčíst, kolikrát byl chatbot otevřen, z jakých URL adres ho uživatelé nejčastěji otevírali, kolik zanechali telefonních čísel a e-mailů, kolikrát využili bázi nejčastějších dotazů či jaké množství vlastních dotazů do chatbota napsali. V dalších grafech je přehled využití chatbota v rámci pracovní doby, o víkendu nebo podle typu zařízení (mobilní telefon, desktop, tablet).
Věřte datům, ne dojmům
Pro detailnější analýzu a vyjádření konkrétního finančního přínosu chatbota je nejsnazší využít platformu Google Analytics 4. Návod k nastavení aplikace jsme pro vás natočili. Můžete zde sledovat poměr otevření chatbota k průměrné návštěvnosti webu, počet realizovaných poptávek nebo přesměrování na nákup produktu i s vyjádřením peněžní hodnoty této transakce. Tak co? Po kolika objednávkách se chatbot zaplatil?
Protože chatbot jde úspěšně využívat i v marketingových kampaních, můžete v GA 4 sledovat jeho efektivitu i v této roli. Přestaňte se při hodnocení chatbota opírat o pocity, spočítejte si to!
Zajímá vás, jestli by se chatbot hodil i pro vaše podnikání? Stačí nám na sebe zanechat kontakt ve formuláři níže a my se vám ozveme s návrhem řešení zdarma!
O chatboty se zajímám již od roku 2016. Zkušenosti jsem o nich sbíral v Dánsku, Německu, ale také v Anglii, kde jsme měli firmu zaměřenou na věrnostní karty právě skrze chatboty. Baví mě zlepšování procesů, automatizace a také se dlouhou dobu věnuji marketingu.