Náborový chatbot HR

šéfbot: Za 62 tisíc v reklamě jsme zaujali 176 vážných kandidátů! Máme dva nové obchodníky!

Hledáte nové kolegy do vaší firmy? Jste z HR a přemýšlíte, jak oslovit kandidáty? Chcete zároveň šetřit svůj čas a peníze? Pak jste ve stejné situaci jako my. V tomto článku vám prozradíme, jak jsme nábor nových kolegů vyřešili u nás, v šéfbotu.

V šéfbotu nám záleží na tom, aby každý nový kolega kromě toho, že dělá svojí práci dobře zapadl do kolektivu a nás společně práce bavila. Proto nábor nových kolegů nesvěřujeme do rukou externího personalisty, ale pohovory dělá sám majitel.

Každý, kdo se náborem zaměstnanců někdy zabýval, ví, že jde o časově i finančně náročný proces. To si pan Ružička dobře uvědomuje, a proto pro šéfbota hledal nějaké efektivní řešení, které by průběžně přinášelo odpovídající výsledky. A bez mučení přiznáme, že hledání nebylo vůbec lehké a že i my jsme se nevyhnuli slepým uličkám.

Facebook reklama na náborový chatbot

Náborové portály aneb kvantita vítězí

Nejznámějším a asi nejběžnějším způsobem inzerce volných míst jsou různé webové náborové portály, které mají vysokou návštěvnost a teoreticky by měly přilákal velké množství kandidátů. Také my jsme umístili na Jobs.cz náš inzerát na volnou pozici obchodníka. Měli jsme zaplacenou základní verzi služby, kdy je inzerát na webu vyvěšen 30 dní. Výsledek bohužel naše očekávání nenaplnil.

Při letmém pohledu na portál Jobs.cz zjistíte, že v aktuální nabídce je přes 1600 nabídek obchodních míst, a to jen v Praze. Nové inzeráty naskakují v řádu minut, takže ten váš se na první stránce příliš dlouho neohřeje, někdy ani celou hodinu. Jak hluboko ve frontě bude tento inzerát koncem měsíce? Proklikají se k němu potenciální zájemci? Nejspíš ne. Pokud si připlatíte za službu topování inzerátu, bude vaše nabídka pracovního místa každý týden navrácena na přední stranu. V záplavě ostatních inzerátů a konkurenci velkých firem však příliš pozornosti nevzbudí.

V našem konkrétním případě nám měsíční inzerce na Jobs.cz za 7500 Kč vygenerovala 12 kandidátů. Po telefonické komunikaci pana Ružičky s jednotlivými uchazeči postoupili do dalšího kola čtyři z nich. Pouze dva nakonec na osobní pohovor skutečně dorazili, bohužel ani jeden z nich nesplnil naše očekávání.

Poučení pro nás: Rozsah a obliba portálu Jobs.cz byla paradoxně nevýhodou. Obstát v konkurenci stovek podobných inzerátů není pro menší firmu téměř možné. Vynaložené peníze přinesly omezený počet kandidátů. Většina z nich byla aktuálně nezaměstnaná a často se ozývala, ačkoli vůbec nesplňovala naše požadavky. Vlastní filtrování vhodných uchazečů tak prováděl až majitel šéfbota při jednotlivých telefonních hovorech, což vyžadovalo hodně času.

náborový chatbot na sefbot.cz

Personální agentury

Úsporu času při hledání kandidátů slibují personální agentury. Dáte jim seznam požadavků, odborných i osobnostních, na novou kolegyni/nového kolegu a oni vám na pracovním trhu vytipují a „přivedou“ k pohovoru nejvhodnější kandidáty. V chvíli, kdy tuto osobu zaměstnáte, zaplatíte agentuře buď jednorázový poplatek, nebo nějaký ekvivalent sjednané mzdy. Tímto způsobem skutečně ušetříte čas. Nevýhodou je, že uchazeče za vás vybírá někdo jiný, takže nemáte jistotu, že bude tím pravým do vašeho týmu. Finanční náročnost této varianty také není zanedbatelná.

Outsourcingování pozice… to je out!

Tonoucí se stébla chytá, proto jsme vyzkoušeli i variantu externích obchodníků – telefonistů, kteří by takzvaně navolávali (cold call) potenciální klienty. Takto domluvené schůzky by převzali naši zkušení obchodníci. Spolupráce s externím call centrem však také nedopadla dle našich představ. Ani několik schůzek s koordinátory a samotnými telefonisty nevedlo k osvojení si naší obchodní strategie. Ukázalo se, že důkladná znalost poskytovaných služeb či prodávaných produktů je v tomto případně nezbytná. Zkrátka při prodeji chatbota fungují jiné způsoby komunikace než např. při nabízení životního pojištění nebo levnějšího plynu.

Poučení pro nás: Hodně času investovaného do vysvětlování naší prodejní strategie lidem, kterým to vlastně bylo jedno. Vynaložené peníze nepřinesly vůbec nic.

Náborový chatbot aneb Udělej si sám – pořádně

Výše uvedené zkušenosti nás donutili k hledání řešení na domácím hřišti – v chatbotech. Ty mimo jiné skvěle fungují pro akvizici nových poptávek, tak by jistě mohly sbírat informace o uchazečích o zaměstnání. A nejlepších výsledků dosahují v kombinaci s reklamou na sociálních sítích.

Pan Ružička proto natočil krátkou reklamu/upoutávku, ve které stručně představil naši obchodní pozici. Odkaz pod videem, které jsme spustili na Facebooku a LinkedIn, přesměroval zájemce do našeho náborového chatbota. V chatbotu jsou shrnuty parametry pozice, naše očekávání i co nabízíme. Když uchazeč o místo projeví zájem, vyplní své kontaktní údaje, připojí svůj životopis (buď ve formě souboru, odkazu, nebo ho vypíše v bodech) a obratem obdrží potvrzení do e-mailu i SMS, že ho evidujeme jako kandidáta.

Marně zatím hledáte nějakou inovaci? Nebojte, ta přichází v posledním kroku. Společně s potvrzením totiž uchazeči dojde i výzva k natočení minutového videa, v kterém se má krátce představit a zdůvodnit, proč se k nám hlásí.

Po vyplnění chatbotu přichází nahrání videa

Nikdo neprojde… bez videa: Kandidáti musí před pohovorem plnit úkoly

Zařazení natočení videa do náborového procesu není příliš obvyklé a většinu uchazečů evidentně zaskočilo. Zároveň posloužilo jako rozhodující filtr zaslaných nabídek.

Abychom byli konkrétní: náborové video na sociálních sítích běželo 80 dní, vidělo ho čtvrt milionu lidí, a CV skrze chatbota zaslalo 176. Celkový náklad na reklamu byl 62 000 Kč. Za standardních podmínek by pan Ružička musel projít všechna CV, většině uchazečů zavolat a zeptat se alespoň na důvody odchodu ze současného zaměstnání, očekávanou mzdu a ochotu chodit pravidelně do kanceláře. I kdyby mu tato činnost zabrala pokaždé jen 20 minut času, strávil by odbavením kandidátů více než 7 pracovních dnů. A kolik kandidátů by pustil do dalšího kola? Těžko říct, ale asi více než 18. A proč zrovna 18? Protože přesně tento počet zájemců natočil video. Pouze 10 % kandidátů tak deklarovalo zvýšený zájem o danou pozici. Přijde vám to jako přísný filtr? Nám ne. Chceme od uchazečů, aby se nějak projevili, aby ukázali, že to s prací u nás myslí vážně. Pokud 9/10 z nich nesplní zadání, nejsou těmi, které hledáme.

CV snese vše, video tě ukáže

Žijeme ve světě přesyceném digitálními technologiemi, proto by se mohlo zdát, že natočit krátké profilové video musí umět každý. No, není tomu tak. Tím jsme získali další kamínek do mozaiky uchazečova profilu. Dorazila k nám videa natočená během chvatné chůze i s cigaretou v ruce, záběry ze šaten v průběhu obědové pauzy. Některé proslovy kandidátů se do stanovené minuty nevešly, jiné zase neměly hlavu ani patu. Takže bylo spíše výjimečné, když si uchazeč v klidu sedl za stůl a přirozeně odprezentoval pár informací o sobě a své motivaci být obchodníkem v šéfbotu.

Touto video selekcí prošlo 6 osob na osobní pohovor a 2 nejlepší uchazeči byli nakonec vybráni za nové zaměstnance šéfbota.

Poučení pro nás: Reklama na Facebooku přinesla násobně větší počet kandidátů, než bychom za stejné období získali z náborových webů. Ukázalo se, že většina uchazečů byla zrovna zaměstnána a uvažovala o změně. Využití chatbota urychlilo a sjednotilo sběr dat uchazečů, ti zároveň prakticky viděli, co to je chatbot a jak vypadá. Přidání podmínky s natočením videa odfiltrovalo 90 % osob a samotné video odhalilo slabé i silné stránky mluveného projevu, který je pro pozici obchodníka velmi důležitý. Panu Ružičkovi tak zůstal na stole jen nevelký seznam kvalitních uchazečů, kterým mohl věnovat plnou pozornost.

Ukázka facebook a instagram reklamy na náborového chatbota

Někdo točí, jiný píše:

Můžete namítnout, že natočení videa se nehodí pro nábor všech pozic. A máte pravdu. My ho využíváme pro obchodní pozice, kde je verbální projev a vystupování zaměstnance vůči klientům klíčové. Ale například při hledání kolegů do produkčního oddělení šéfbota, tedy do části firmy, kde vznikají texty do chatbotů, je hlavní důraz kladen na písemný projev uchazečů.

Také v tomto případě jsou kandidáti osloveni krátkou video-upoutávkou na sociálních sítích, vyplní náborového chatbota a do schránky jim přijde automatický e-mail se zadáním úkolu. Ten spočívá v napsání krátkého autorského článku na vybrané téma.

Zde se ukážou jazykové dovednosti uchazeče a schopnost formulovat myšlenky, ale mohou se odhalit také pokusy o kopírování či podvod při zapojení AI. A hned víte o kandidátovi víc. Šance, že se na pohovoru setkáte pouze s perspektivními uchazeči, se rapidně zvyšuje.

Neustále se nám potvrzuje, že hustější síto uchazečů k nám nakonec přivádí osoby, které mají o danou práci opravdu zájem a neváhají udělat něco navíc. Ti, kteří jen naslepo odpovídají na všechny nabídky různých firem u nás zkrátka neuspějí. Díky náborovému chatbotu nás tito lidé nestojí čas ani úsilí.

Mohla by tohle být cesta oslovování a výběru i vašich kandidátů? Vyplňte poptávku a zjistěte, jak by náborový chatbot mohl fungovat u vás.

Radek Bacík
Radek Bacík

Po kariéře ve věznici (z té dobré strany: státní zaměstnanec v administrativě) od roku 2022 pracuje v šéfbotu jako konverzační expert, tedy vymýšlí našim klientům poutavé texty do chatbotů. Radek se nebojí i složitějších řešení, které obsahují kalkulátory a propracované podmínky. V práci je jeho hlavní náplní přemýšlení, ve volném čase hlavě nedá oddychnout a najdete ho na pub kvízech, u hlavolamů a nebo na cyklo výletech.

    Získejte ukázku chatbota zdarma!