Jak poznat chatbot v přírodě? Klíč k určování je tu!
V tomto článku se zaměříme na rozdíl mezi dvěma základními druhy virtuálních asistentů – chatbotů – v oblasti automatizace komunikace.
Prvním je chatbot z příkladu na obrazovce mobilu, který využívá technologii NLP neboli zpracování přirozeného jazyka. Tváří se jako člověk a z vašich slov se pomocí umělé inteligence snaží rozpoznat, co byste rádi. Pokud zvolíte ta správná slova, tak poté odhadne vhodnou odpověď. Na opačné straně ringu stojí chatbot fungující podle konverzační mapy. Ten dává na výběr z předem připravených otázek a odpovědí a člověk se takto dokliká k informaci, kterou potřebuje. Mezi kamarády chatboty se mu proto přezdívá tlačítkový chatbot.
Jak je důležité míti IQ tykve
Všechno, co chatbot umí, je ho nutné nejdřív naučit. Jestliže lidem umožníte napsat do chatbota cokoliv, budete ho toho muset naučit opravdu hooodně. To si samozřejmě vyžádá velké množství času. No a čas jsou peníze… Nikdy se navíc na takového chatbota nebudete moct plně spolehnout. Lidi jsou různí a není možné předvídat vše, co je napadne. Nebo jak to napíšou. Chatbot musí mimo jiné počítat s nejrůznějšími překlepy a chybami v textu. I negramotní mají kupní sílu, a nechcete o ně přijít.
I v případě, kdy se umělé inteligenci podaří rozklíčovat klíčové slovo, nemusí zvolit odpovídající reakci, protože nepochopí záměr, se kterým bylo použito. Často může dojít k nedorozumění. V horším případě až ke krachu konverzace a frustraci zákazníka. Pokročilejší boti s NLP se umí ze svých omylů poučit a příště se jim vyhnout. Pokud se ale jednou zákazník s chatbotem nedomluvil, proč by s ním měl chtít mluvit znova?
Můžu se nakazit od kocoura? – Ano, do divadla smí 10 lidí
Legendárním příkladem tragédie s NLP modelem je chatbotka Anežka. Tu Ministerstvo zdravotnictví použilo v roce 2020 k informování občanů o epidemii covid-19. Jak ukazuje screen níže, Anežčiny rady někdy nadělaly víc srandy než užitku. Po půl roce a téměř tři čtvrtě milionové investici byl její provoz raději ukončen. Za fiasko s Anežkou mohla v první řadě nevhodná volba technologie NLP pro tak složité téma dotýkající se všech oblastí života. Na covidová opatření by nestačil ani zdrojový kód v délce bible.
Lepší tlačítkový chatbot v hrsti než R2-D2 na střeše
Někteří mluví o tlačítkovém chatbotu jako o mladším bratrovi nástrojů se zpracováním přirozeného jazyka. Ano, není tak složitý jako ony. A to je právě jeho plus. Je malý, ale šikovný. Je otázkou, zda není lepší zůstat při zemi a mít jistotu, že uživatel či zákazník dostane vždy správnou odpověď na svou otázku, než být opojen nákladným sci-fi řešením, které je sice efektní, ale neplní svůj účel. Kromě toho jsou lidé čím dál méně ochotni něco někam vypisovat, protože je to zdržuje. Za to klikání a lajkování milují, ne?